fredag 4 mars 2011

Jag var ung en gång - del 2

En del läsare kom ihåg den gamla hederliga arbetsboken, vilket var kul. Jag tänkte därför fortsätta på tenat "Saker man kanske minns" - mitt på blanka fredagkvällen.

Minns ni skolmognadstestet?

Jag tror samma sak händer nu som jag tror hände igår, nämligen att några nickar leende och andra inte har en aning vad jag pratar om, och det är faktiskt de sistnämnda som är att lyckönska den här gången. Skolmognadstestet var nämligen ett skämt, som jag minns det i alla fall. Jag minns förvisso bara en del av testet, men den var dum nog.

Innan man fick börja skolan fick man alltså göra ett skolmognadstest. Det moment jag minns innebar att man fick ett papper och ett tomt pappersark framför sig. Det lilla oskyldiga barnet, som inte hade någon aning om hur viktigt det här momentet var, skulle rita ett hus med en skorsten och en flaggstång bredvid huset. Det skulle komma rök ur skorstenen och flaggstången skulle ha en flagga som vajade i vinden. Och nu kommer själva testmomentet:

Flaggan och röken skulle gå åt samma håll!

Det barn som inte förstod att vinden blåste åt samma håll på hela teckningen var inte mogen att börja skolan. Ni förstår? Kreativitet var alltså inget som premierades på den tiden. Tyvärr verkar det som om den svenska skolan är på väg åt samma håll i dag, men det är en annan diskussion som tarvar mer plats och som jag ägnar mycken tanke.

Dagens bild får bli tavlan "Blir du lönsam, lille vän?" av Peter Tillberg. Jag hittade även en artikel i DN om denna tavla - här.  Riktigt intressant läsning såhär på fredagkvällen.

Om du inte har något annat för dig förstås - vad kan det tänkas vara i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar