måndag 25 april 2011

Har det verkligen med ålder att göra?

Ni må tycka att jag är aningen ålderfixerad numera och så kan det nog vara. Men samtidigt - om en femtioårskris inte tar sig större uttryck än att man bloggar mycket om den så tycker jag nog att det är hanterbart, och jag hoppas verkligen att ni håller med!

Dagens åldersreflektion gäller årstider. Jag läste nämligen på Facebook att man blir allt mer medveten om årstidsväxlingar ju äldre man blir. Och ju mer jag tänkte på det, desto mer höll jag med. Kolla bara mina inlägg den senaste tiden. Ett evigt tjat om vårtecken och gröna nyanser, eller hur? Men jag kan liksom inte rå för det, våren har en extremt positiv inverkan på mig just nu - förmodligen beroende på den långa plågsamma vintern.

I dag har vi varit på vackra Hofsnäs Herrgård och fikat med svärmor och svärfar, en i sanning mysig stund i solskenet. Därtill har det varit än mer naturbruk här i Månstad!

Den stora rabatten mot vägen har nämligen genomgått årets första stora ogräsrensning. Sanningen att säga blir det kanske inte så många fler, inte av den kalibern ialla fall. Jag föredrar att kalla det naturrabatt efter ett tag; det är lättare att leva med på något sätt.

Men jag ska nog ta och köpa mig lite fler växter.

Är det någon som har något bra tips på en marktäckare eller täckande växt som kommer upp sådär 10 cm? (Alltså så det täcker de förtretliga grässtråa som alltid kommer upp där man inte vill ha dem.) Helt ska det passa till ett gult hus. Jag köpte lite lavendel förra året och jag fundera på att plantera några till. Den blå färgen passar väl till gula huset, det är säkert. Dessutom luktar det ju så ljuvligt!

Jaha, nu blev det ett naturinlägg i alla fall, jag som hade tänkt mig att skriva om förmodat lurendrejeri. Då får jag väl göra det i morgon i stället. :-)

Dagens bilder får bli en vårbild på ett lite annat vis. Det är katten Charlie som ligger och njuter av sol och öppet fönster bakom en neddragen rullgardin. Varför den var neddragen? J skulle se på matchen mellan Elfsborg och Malmö FF i går, mitt på blanka dagen. Tur att Elfsborg vann, så att det blev värt den missade solen utomhus.

Tror du förresten att teorin om ålder och årstider stämmer?


1 kommentar:

  1. Ormöga kanske? Eller vinca minor som väl heter vintergröna på svenska. Båda har blå blommor.

    SvaraRadera