söndag 8 maj 2011

Konsten att fördela gracerna

Jag försöker att låta bli att jobba på helgerna, inte minst för att min kloka syster P har sagt till mig att det är viktigt och det är det. Men ibland måste man ändå ta ett extra varv vid datorn och då försöker jag att koncentrera det till en av dagarna. Därav hade jag en ganska trist lördag, trots det fina vädret.

Men det har vi tagit igen idag, för vilken mysig dag vi har haft!

Sova länge, det är grunden. Sedan långfrulle med bacon, ägg, vita bönor och tidningar. Efter det blev det lite fika i trädgården med trevliga Månstadsbor och drog vi ut på en Sjuhäradsrunda av det där soligare, härligare slaget. Hujja, vad många smultronställen det finns i nejden!

Vi brukar göra sådant ibland, bara ta bilen och åka runt. I dag for vi norrut. Först hamnade vi på Avelsås naturhem, där vi fikade och åt våfflor i ett växthus, så mysigt. Därifrån fick jag med mig en myntaplanta, så nu är mojiton i sommar räddad. Avelsås ligger förresten i Grovare och när det en gång i tiden fanns en vägskylt där det stod "Grovare 6" så stal folk den hela tiden. Nu står det "Grovare 5" i stället, så skylten får vara kvar.

(Ja, både du och jag vet ju att det heter grövre, inte grovare - men ändå... *rodnar lite*)

Sedan styrde vi kosan mot Mollungens naturreservat, där bokskogen är som allra vackrast nu. Snacka om att det finns 100 nyanser av grönt. Vi vandrade och fotade lite, men det går ju aldrig att återskapa det ljus som strilar in mellan boklöven. Ni får helt enkelt tro mig på mitt ord att det var urvackert.

Nu började det kurra i magen minsann, så då drog vi till Storegården Country Living i Alboga, där vi åt paj i en vacker uteträdgård och gick runt i den fräcka affären. I ett "vanligt" hus säljer man massor av fina inredningsprylar. Och kläder. Ja, jag köpte en jättefin blågrå klänning som ni kanske får se någon gång. :-)

Nej, jag är inte sponsrad av något av ställena, om ni nu trodde det. Jag är bara uppfylld av allt som finns så nära.  Biblioteksgatan i Stockhkolm, släng dig i väggen!

Nog pratat, här kommer bildbevis. Har din helg varit bra?

Västhuset där vi käkade våfflor med både sylt och grädde!


Pelargoner är sommarfint, eller hur?


Som sagt - det går inte att göra ljuset rättvisa, men jag försöker i alla fall.


En bok, flera böcker?

.

Läckra Countryside Living - en dröm för shoppingsugna!




1 kommentar: