måndag 5 september 2011

Semantik och politik

Jag har funderat på några ord - fri och privat. Är det någon skillnad, kan man fråga - och det är klart det är. Självklart tycker man att det ena eller andra ordet är mer eller mindre vackert. Dessutom har de båda orden kopplingar till sig som kan vara mer eller mindre positiva. En del tycker att frihet är ett vackert ting och det är det förstås. Därmed är ordet fri också vackert. Andra tycker att ordet privat är bland det finaste som finns - och det kan det förstås vara.

Men min tanke går till hur orden används i samhällsdebatten.

Har ni tänkt på att det heter friskolor men privatläkare? Ja, jag vet att det egentligen heter fristående skolor, men det är inte det viktiga här. Det viktiga är de känslor orden väcker. En skola som är fri känns ju onekligen bättre än en skola som är privat, för privatskolor för tankarna till Lundsberg, Sigtuna och vad nu olika privatskolor heter. Lite överklass, lite förmer, lite finare.

Privatläkare har funnits "i alla tider", för fint folk har väl alltid haft sina egna livmedikusar, eller vad det kan heta. Och privatskolor har ju också funnits - men som sagt, med en lite negativ klang i vanligt folks öron.

Så vad gör man när man vill privatisera skolorna i lite mer organiserad form i nytid? Jo, uppfinner ett nytt uttryck och kallar dem fristående i stället, som lämpligt nog blir det trivsamma uttrycket friskolor i kortform - och en skola som är fri kan ju inte vara fel, eller? Missförstå mig inte, jag har inget emot friskolor som fenomen, speciellt inte när de tillför något extra pedagogiskt eller nytänkade. Jag tror till och med att friskolorna har varit en puff i rätt riktning på kommunala skolor ibland. (Vinstuttag, inflytande och sådant en helt annan diskussion som jag inte ger mig in på här.)

Däremot funderar jag ofta på ord och ords värde.

Jag funderar också på varför politiker som inte gillar friskolor, eller som debatterar dem allt som oftast, inte kallar dem för vad de är - privatskolor. Det säger ju betydligt mycket mer om vad det är. Det är så lätt att politiker fastnar i sina uttryck och vips är det ett ord som blir liksom allas. Jag tror att vi då och då borde luta oss tillbaka och fundera på varför vi använder de ord vi använder. Det kan ju vara så att den som etablerar ett uttryck faktiskt vill att vi ska (för)ledas att tänka i en viss riktning. Varför kallar kommunerna annars besparingar för strukturförändringar?

Dagens bild får bli Rauschenbergs get som står på Moderna Museet. Den får bli en symbol för att man faktiskt inte förstår allt, men det kanske kan vara bra ändå? Sådant funderar jag på i dag. Vad funderar du på?

5 kommentarer:

  1. Jadu Petra, som vanligt så håller jag med dig i en del men inte i allt. Privatskolor, ja det är verkligen det rätta namnet.
    Men... Ang det där med strukturförändringar och besparingar så är jag inte riktigt med dig.
    En strukturförändring, som exempelvis den som diskutera ang vård- och omsorg just nu, känns faktiskt mer som just en förändring av strukturen på hela verksamheten. Det är möjligt att man även kommer spara pengar, men det är högst tveksamt, möjligtvis kommer man använda de befintliga pengarna smartare.
    Om man tittar på skolans värld där man oxå diskuterar strukturförändringar så är det ju i princip samma sak där? Man tittar över strukturen i kommunen och anpassar skolornas placering och antal till dagens behov, inte utifrån behoven på 50-talet.
    Men visst, ibland kan orden vara rent av i vägen, som när man pratar om anpassningar av verksamheten när det egentligen är fråga om att utrota en hel yrkesgrupp (ex barnskötare och elevassistenter), där handlar det enbart om att spara pengar och inte på att man sett till behoven...

    SvaraRadera
  2. Egentligen är vi helt överens, för det är precis det jag menar. Strukturförändringar borde vara något annat än besparingar, men för att dölja en besparing använder man ibland ordet strukturförändring för att få det att verka som något det inte är. När ordet är "rätt använt" så har jag verkligen inget emot det, men tyvärr används det ofta i mer döljande syfte.

    SvaraRadera
  3. Kan bara säga att det var mycket bra o tänkvärt. Jag har inte tänkt till på detta med privat och fri. Nu har du lärt mig någonting igen.

    SvaraRadera
  4. Vi lär av varandra hela tiden i livet, det är det som är tjusningen! :-)

    SvaraRadera
  5. Intressant, visst har det betydelse vilka ord vi använder. Idag funderar jag på äckelgränser och har precis skrivit om det.

    SvaraRadera