onsdag 6 juni 2012

Snart är jag inte den enda kvar...

Vet ni vad jag gör, så här på självaste nationaldagen? Jag tittar på Sällskapsresan, alltså den första - the Sällskapsresan, alltså.  Tro det eller ej, men jag har inte sett den tidigare och ibland känns det som om jag är den enda som inte gjort det. Redan har jag hört en del av de klassiska fraserna från filmen:

- Jag kan flyga, jag är inte rädd...
- Jag har flugit förr!
- Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Det är dessutom riktigt roligt att se 80-talskläderna, alla unga svenska skådisar och allt annat nostalgiskt. Filmen kom ju 1980, långt före digitalkamerornas och mobiltelefonernas tid. (Nej, jag börjar INTE bli gammal.)  Dessutom har vi varit på Gran Canaria några gånger och det gör det lite extra kul!

Nationaldagen, ja. Vad tycker jag då om den?

Tja, egentligen inte så mycket. Det är en röd dag som alla andra. Just i år är den dessutom  lite felplacerad mitt i veckan, så det blir inte ens någon bra klämdag. Jag vet inte om det är för att jag är halvfinne och kvartsryss som jag inte bryr mig så mycket, förutom att jag stör mig  på alla som skriver märkliga saker på  facebook, typ:

"Jag har faktiskt rätt att sjunga nationalsången utan att bli kallad rasist!"

Det skulle förvåna mig om någon blivit kallad rasist bara för att man sjunger nationalsången, eller vad tror du? Det känns som om man tar till brösttoner lite i onödan där. Nej, låt dem som vill sjunga vifta med flaggor göra det och låt oss andra äta pizza och klippa gräs (som jag och J har gjort) om vi känner för det.

Och på tal om gräs - här i Månstad kör det traktorer kors och tvärs nu när solen är framme. Det är nämligen dags för den första ensilageskörden.

När jag flyttade hit från Stockholm 1998 trodde jag att väder var något man pratade om när man inte hade något annat att säga, t.ex. när man stod i hissen med någon okänd person. Men väl jag var här nere i vackraste Månstad insåg jag att mjölkböndernas prat om väder var, om inte dödligt, så i alla fall fullaste allvar. Det är ju faktiskt på vädret det beror om man ska få in bra gräs i tid, vilket innebär bra mat för korna, vilket innebär bättre avkastning under hela året. En regnskur vid fel tillfälle kan förstöra mycket.

Och som sagt - nu körs det gräs för fulla muggar här i Månstad, vilket innebär att gärdena är fulla av vackra grässträngar. Det får bli dagens bild.

Vad gör du en nationaldag som denna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar