söndag 24 januari 2010

Vad har du köpt? Inget särskilt...

De senaste dagarna har det varit en i mina ögon störtlöjlig diskussion om en handväska. Får man ha fina handväskor, fel - får man fina handväskor i present, om man är statsministerkandidat? Klart man får, säger jag.

Här hade jag kunnat skriva långt och länge om dyra klockor, italienska skinnskor, sidenslipsar och andra manliga attribut men vet ni - jag har ingen ork till det. Alla eventuella läsare förstår nog vad jag menar ändå.

Själv älskar jag väskor.

För några år sedan införde jag och några mycket goda vänner lite nyspråk. Vi bestämde att väskor skulle heta "inget särskilt" i stället för att heta just väskor. Jag har för mig att ordet väskor i språkvetenskapen kallas för ett arbiträrt uttryck, för det är ju inget som säger att väskor måste heta just väskor. Så vi döpte om det, rätt och slätt.

Om någon efter shoppingrundan frågar: "Vad har du köpt?" kan jag nu med mycket gott samvete svara "Inget särskilt." Det har funkat jättebra i flera år.

Nyord kommer hela tiden - nyfrisk, jobbcoach, upphandlingsstrateg, ombildningskonsult - för att nämna några jag kom på direkt. Då kan väl jag få uppfinna "inget särskilt" i ny betydelse, eller?

Dagens bild blir etiketten på en champagne, på tal om att ibland unna sig det goda. Minns inte om det var "köpeskumpa" eller om vi fick flaskan i bröllopspresent. Gott var det i alla fall!


1 kommentar:

  1. Just precis tycker också att hela den grejen är fjantig att diskutera...älskar själv väskor och på tal om det skulle jag behöva köpa "inget särskilt" ; )

    SvaraRadera