torsdag 4 mars 2010

Det är roligare att hoppa på engelska

När jag inte pysslar med ord spelar jag gärna gärna Guitar Hero. Vi har precis skaffat Guitar Hero med låtar av Van Halen. Tycker ni det minsta om Van Halen är det hur kul som helst! Jag spelar samtidigt som jag vrålar och sjunger högre än David Lee Roth och som den värsta tonåring. Nej, förresten - allt för få tonåringar har hört Van Halens mästarplatta från 1978, stackarna. Där har ni läsare med tonårsbarn en viktig uppgift att fylla. Dessutom är jag bäst i familjen på Guitar Hero. Jo J, så är det faktiskt. :-)

En av Van Halens mer kända låtar är Jump, och här får jag vissa språkliga funderingar.

För mig har alltid den låten varit en glad låt, en upptempolåt, en låt som sprudlar av fart. Men vad handlar den om ? Jag kollade in den engelska texten, men det blev jag inte klokare av. Då översatte jag refrängraden: You might as well jump! På svenska blir det Du kan lika gärna hoppa! Inte värst upptempo, eller hur? Mer Släng dig i väggen!

Detta har troligen ingen betydelse alls, men ändå. :-)

När det gäller alla diskussioner om skatteavdrag, så har jag en stillsam fundering mitt bland alla siffror och argument. Har ni märkt att Rut alltid städar och tvättar i debatten, medan Fixar-Malte (som ibland också förekommer i debatten) alltid ska hjälpa till med vaktmästarsysslor? Såhär står det på en kommuns hemsida om deras Fixar-Malte:

Du kan till exempel få hjälp med:
Byta glödlampor/lysrör och sätta upp lampor
Byta proppar eller batterier i brandvarnare
Flytta möbler inför tapetsering
Flytta trädgårds- och balkongmöbler inför vår/höst
Fästa lösa sladdar och kablar
Halksäkra mattor (placera halkskydd under mattan)
Sätta upp eller ta ner gardiner


Visst vore det mer spännande om Rut fixade kablarna och Malte vek min tvätt - åtminstone i språkbruket?

Dagens bild får bli på katten Charlie, visst ser hon ut att ha det gott? Jag tror hon struntar i både Malte och Rut, bara hon får ligga i J:s knä. Själv längtar jag hem - en hotellfrukost till, ett möte, och sedan är det SJ och jag. Snälla, håll tummarna!

2 kommentarer:

  1. Som ni trogna läsare förstår så är det J som tycker till. Att det inte alltid går så lätt att spela Guitar Hero förstår man när man ser katten ligga i mitt knä. Hur många rockers har gjort karriär med en katt i knät?

    SvaraRadera
  2. Tänk - det var det som behövdes för att få en kommentar från dig? ;-) Men du rockar min värld, med eller utan katt, det vet du ju!

    SvaraRadera