onsdag 31 mars 2010

Ja just ja-dagar

I dag har jag en ja just ja-dag. Det är en sådan där dag när jag bara säger ja just ja för mig själv hela, hela tiden.

När man jobbar själv blir det ofta att man pratar för sig själv hela tiden. Högt och ljudligt. Det går förvisso bra på kontoret, men problemet är att jag tar med mig egenheten ut på stan, in på affären, på mötet. Helt plötsligt kan jag höra mig själv säga något rätt ut, för att i nästa stund inse att det var många fler än jag som hörde det.

Lite pinsamt ibland, men gudskelov har jag inte slängt ur mig Men fy, hur hon ser ut i håret! eller Ååååh, vad jag längtar hem! ännu. Förmodligen bara en tidsfråga dock.

En ja just ja-dag är en dag när man betar av alla man borde ha gjort, och under tiden kommer man på nya saker som liksom hänger ihop med det man betar av. När ja bokar en tågresa kommer jag på att Ja just ja - måste ju bo också. Och då kommer jag på att Ja just ja - får inte glömma att göra manus. Och så där håller det på. Men jag har fått massor gjort i dag, det känns gott.

I övrigt är jag påsksugen. Fjädrar i riset, påskmust i glasen, korsord på bordet, kanske ett varv eller två på stickningen? Möjligen lite jobb också, men jag ska försöka hålla mig bort från det så mycket jag kan. Jag lovar. Nästan.

Dagens bild får bli en lammbild - det är ju påsk, som sagt.

Detta är mor-dotter (eller möjligen mor-son) från grannens tidigare lammbesättning. Visst är de söta? "Finns snart på ett påskbord nära dig" höll jag på att skriva, men det kanske är aningen magstarkt.

Hur ser din påskhelg ut?

4 kommentarer:

  1. Hmm, påskhelgen ja... Hugo har önskat köttbullar och potatismos till påskmat. Vi är inte ense... Köttbullar ja, potatismos nej. Då är frågan, vad ska man då ha till när ungarna inte äter Jansson och jag vägrar moset?
    Lär väl bli taco som vanligt. Kunde vi fira jul och nyår med taco lär vi väl kunna fira påsk oxå.
    På söndag bär det av till Boråsparken för att kolla av om buggkursen håller måttet, nästan alla från kursen åker tillsammans. Har tom fått köpa nya kläder (80-talsoutfiten funkade inte i detta sammanhang)

    SvaraRadera
  2. Vi ska till landet och inspektera/inviga den nya kaminen :-) Det har varit en hel hop hantverkare där, men vi har inte sett den än. Har längtat länge efter en eldstad i vår lilla stuga, men nu blev det äntligen av. Håll tummarna för att allt funkar ...

    SvaraRadera
  3. Jenny: Taco funkar alltid, bugg är jag dock lite mer tveksam till.

    Mona: Jag håller både tummar och tår. Kamin är mysigt!

    SvaraRadera
  4. Påsk, ja - påskägg - var ligger de? Godis måste man fixa - fast det gick ju en hel jädra stor påse förra helgen! Vet ni att en halv påse lösgodis går på 60 spänn? Huvaligen! Men det är skönt med en påsk där man inte måste resa bort, ha gäster eller så. Bli bortbjuden, och fixa lite hemma. Fast så långt som till trädgården har jag inte kommit än, även om jag köpt ett gäng penséer!

    SvaraRadera