torsdag 29 april 2010

Några ord om skönhet

De senaste dagarna har jag funderat en del på det där med skönhet. Vad är vackert? Vem bestämmer det? Vilka människor ser bra ut? Vem bestämmer det? Vissa dagar känner man sig ju faktiskt riktigt fin, medan man andra dagar vill gömma sig i närmaste garderob. Med åren infinner sig förvisso en inre säkerhet, men ändå jämför man sig allt för ofta med olika ideal.

Just nu är det ju beach 2010 som pockar på, för man (läs jag) vill ju göra sig bra i en snygg baddräkt - och där är jag inte riktigt än, för att uttrycka sig milt.

Eller är jag det? Vem har bestämt att jag inte duger?

Jag läste en gång en bok som heter Kopiornas uppror av Åsa Crona. Den kom ut i början av 1990-talet, den är alltså inte helt dagsfärsk, men jag bär fortfarande med mig tankarna från den. En av Åsa Cronas teser är att vi som lever och verkar är - och ska vara - originalen. Men på grund av utseendefixeringen i samhället blir vi i stället kopior, som försöker efterlikna annons- och medieidealen.

"Jaja, hon är bara bitter", kanske någon tänker. "Egentligen vill hon vara smal och vacker hon med." Och visst blir man lite avis på de långbenta och trådsmala pumorna man översköljs med. Men häromkvällen såg jag modebloggaren Kissie på Förkväll. Hon är 19 år och har Sveriges mest lästa blogg med över en miljon besökare per vecka. En miljon!

Denna lilla tjej satt där i studion, drog sig i håret, rättade till kläderna och flackade nervöst med blicken. Och det är klart - hon är förmodligen inte värst medievan, så nervositeten var säkert befogad. Men grejen är att hon har redan opererat brösten till en size som skulle ge vem som helst ryggsmärtor, och fixat till läpparna. Nu väntar en näsoperation.

Hon är alltså bara 19 år, och har redan känt så intensivt att hon inte dög som hon var. Visst är det sorgligt på något sätt?

På Wikipedia kan man läsa följande om skönhet:

"Skönhet är en egenskap hos en person, plats, objekt eller föreställning som åstadkommer en upplevelse av perceptuell njutning, mening eller tillfredsställelse hos betraktaren. Denna upplevelse uppstår från sinnliga manifestationer som form, färg, personlighet, ljud, utformning eller rytm. /.../ Skönhet är som kulturell skapelse extremt kommersialiserad."

Så sant.

På tal om skönhet var jag i Göteborg i dag. Där har stadsträdgårdsmästaren pysslat runt om i staden och det var jättevackert! Dagens bild är två - dels en rabatt i Göteborg, dels min egen rabatt här hemma. Kan du gissa vilken som är vilken? En ledtråd kan vara att jag har mitt roliga kvar.

Har du börjat pyssla i rabatter eller balkonglådor ännu?



3 kommentarer:

  1. Heeej...nu har jag börjat... klart att vi ser vilken som finns hos dig... :)

    SvaraRadera
  2. ...och jag glömde "Beauty is in the eye of the beholder"...

    SvaraRadera
  3. Snälla, säg att du ser det för att du vet att jag inte har någon parkbänk i min trädgård, inte för att den ser ut som den gör. Och jag har nu varit inne på din blogg och både kikat och kommenterat. Lycka till!

    SvaraRadera