lördag 1 maj 2010

Första maj, första maj....

Så nu var det gjort. Årets förstamajdemonstration i Limmared alltså. Jag hör till den där sorten som tycker att det är något fint att få demonstrera för eller emot saker i samhället. Det är så många i så många länder som riskerar att bli fängslade, torterade eller dödade bara för att de tycker, tänker eller älskar på ett sätt som makten inte accepterar.

Årets plakat bar texten "Låt hela kommunen leva". Det är samma plakat som jag har haft de senaste åren. Det är väl min Månstadsanda som gör sig gällande, fastän jag befinner mig i grannorten. Eller möjligen just därför. :-)

Vi var i fler i tåget än de var i musikkåren, vilket brukar vara mitt riktmärke. I år var vi faktiskt många fler, vilket var roligt. Bra tal, röda fanor, sång och taktfasta trummor. Se det är en första maj i min smak!

Resten av dagen kommer att handla om käraste systerdotter och flickvän som kommer hit på besök.

De ska träffa sin vigselförrättare, tillika min bekant E-K, för planering. Sedan tänkte jag mig lite mys och umgänge resten av helgen med dem. J är iväg på visning av en gigantiskt stor ny ladugård här i Månstad. Det lär vara Sveriges modernaste. Kul när unga människor vågar satsa här på landet!

Nu ska jag pyssla lite här hemma. Plocka katthår och så. Skam vad de fäller, speciellt lurvige Alfred. Jag fattar inte, fäller perserkatter året om? Det verkar så.

Dagens bilder blir dels en nymålad liten R - visst är han söt, dels en trana som struttar runt på gärdet utanför, dels snygga stolar från Fokus i Limmared. En salig blandning men det är så livet är - lite si, lite så och sedan sätter man sig ner.

Tycker du att första maj spelar någon roll?





2 kommentarer:

  1. Det heter inte Fokus längre, Folkets Hus är det nygamla namnet! Och ja, första maj betyder nåt! Håller med om att det var en bättre tillställning än på många år, men än bättre kan det bli. Nästa år slår vi på större och bjuder på kaffe efteråt tycker jag, och ännu mer för barnen så att fler familjer vågar sig fram.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det spelar roll. Även om jag själv inte demonstrerar. Men äldsta tonåringen gick i år.

    SvaraRadera