fredag 4 juni 2010

Buss på, Johan och Helge

Äntligen hemma från stora staden. SJ hade dock planer att sabotera fredagskvällen för mig, men jag var smartare än så. I Skövde talade nämligen högtalarrösten om att tåget som skulle avgå mot Herrljunga kl. 16.32 i stället var planerat till kl. 17.50.

I sådana lägen kan man verkligen tala om att det hörs en kollektiv suck från samtliga närvarande på perrongen.

En fredag kväll i Skövde? Nej, icke. Jag stegade raskt iväg till Västtrafik i stället och tog bussen kors och tvärs genom ett vackert Västergötland i kvällssommarsol. Dessutom var vi tre personer på bussen mellan Skövde och Falköping, så det var förmodligen både tystare och betydligt rymligare än på svettigt kvällståg. Lite väntetid, typ en halvtimme, på Skövde station - men då finns det ju alltid korsord att roa sig med!

Det höll dock på att gå åt pipsvängen i Falköping, för busschauffören hade ingen aning om var anslutningsbussen till Ulricehamn skulle gå. Det enda han var säker på var att den inte skulle gå där vi var i alla fall. Han något kryptiska besked till mig var:

- Pröva med Johan. Annars kan du testa Helge.

Jag frågade då lite stillsamt vilka dessa båda gentlmän kunde tänkas vara. Han tittade förvånat på mig och pekade sedan på en J-och en H-skylt en bit ner på vägen. Men hur skulle jag kunna veta att jag hade råkat ut för en bokstaveringsbenägen busschaufför??

Johan var hans förstahandstips, så jag gick dit. Självklart kom bussen till Helge.

Jag fick alltså köra lite Falköpingskt gatlopp, som förmodligen inte var någon riktigt vacker syn, med två väskor och en ryggsäck. Det var dock inte så många som såg mig; Falköping är inte riktigt the place to be en fredagkväll, insåg jag.

Jag hann med bussen, turligt nog, och i Ulricehamn hämtade J upp mig kl. 19.15. Jag anar att mina tidigare medresenärer fortfarande stod i Herrljunga vid den tiden och väntade på en missad anslutning eller något.

Dagens bild får bli en väntebild från Skövde. Och vet ni - man kan faktiskt ha det värre än så. :-)

Händer det något spännande i helgen då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar