söndag 17 oktober 2010

Livet på landet

Vi hade en riktigt trevlig kväll i går, med goda vänner, paella och mojito. Vid pass 01.30 kröp vi till kojs, men  precis innan jag skulle törna in hörde jag ett ljud i fjärran. Men i tillståndet mellan vaket och sömn får jag nästan som hörselhallucinationer ibland (kan det heta så?). Det är som om hjärnan liksom vill säga godnatt, eller nåt. Jag trodde alltså att det var en sådan - men ljudet gav sig inte.

Lyssnade, funderade, och kom på att det var en bil som tutade.

Därför vände jag mig ett halvt sömndrucket varv och funderade på varför en bil tutade mitt i natten. Smartare än så var jag inte... Till slut masade jag mig upp i alla fall - efter att jag hade väckt J förstås, man kan ju inte ligga där och undra själv! - och såg en bil på vägen med ett helt gäng kor springande runtom.

Kor på rymmen alltså!

Det var bara att ringa och väcka grannen och sedan var jakten igång. Det är inte helt lätt att fånga mjölkkor mitt i becksvarta natten, så det tog väl någon timme eller så - men sedan var lugnet återbördat på Norrgården. Nu ska jag väl erkänna att jag mer följde det från köksfönstret, finns ju ingen anledning att två mojitotrötta ska rusa runt på åkrarna - speciellt inte om den ena (läs P) är i total avsaknad av mörkerseende. Förmodligen hade det slutet med att de hade fått leta efter mig med.

Nu har jag tänkt ut vinster till tävlingen och det blir kulturtema kan jag avslöja - men mer säger jag inte! Nu ska jag ge mig ut i solen litegrann, vore ju kul att känna av den fina hösten.

Dagens motiv är givet - en ko. Ingen av dem som rymde förvisso, men visst ser den här lilla skönheten ut att vara i farten hon också?

Vad gör du en solig söndag som denna?

1 kommentar:

  1. Skuggbilden får mig osökt att tänka på Maria Gripes bok, Skuggornas Barn, utan för den skull någon som helst likhet.
    Kor är ju kända för att kunna gasa rejält. Denna kossa kan tydligen gasa i båda ändarna.

    SvaraRadera