torsdag 9 december 2010

Vad är det med män och maskiner?

I dag har jag varit i Göteborg och pratat en stund. Jag var ett sådant där käckt inslag på kundträffen, ni vet. "Vi bjuder på glögg och så får ni lyssna på ett trevligt föredrag..." Det var jag som var det trevliga inslaget. Det var verkligen jättekul, men ändå kan man inte låta bli att undra om de kom för glöggen eller mig...

Till och från träffen stapplade jag fram i snömodden. Ja, stapplade. Det är inte klokt hur moddigt det är på trottoarerna; storstadssnöröjningen har verkligen allt att önska. Jag är ju ändå förhållandevis (nja) rörlig och ung, men jag tänker på stackars gubbar och gummor som måste ge sig ut med käpp eller rullator. Det är ju förenat med livsfara!

På vägen tillbaka till stationen såg jag två män som stod och tittade på något.

En tredje man kom gående och även han stannade till och tittade. På vadå undrar ni? Jo på ytterligare två män i en skylift som höll på att sätta upp en lampa. En lampa. Vad är det med män och  det där eviga tittandet på andra män och maskiner? Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

Dagens bild får bli en bild på Jul i Göteborg. Tanken slår mig - har det stått tre gubbar och tittat varje gång de har satt upp en lampa? Då har de haft att göra!!

3 kommentarer:

  1. Underbar bild!
    Gällade gubbar och maskiner så var jag med om det igår. De håller på att bygga ett nytt hus i staden och när jag gick förbi stog där en gammal man i ca 80-års åldern och tittade på med ett stort leende! Jag kunde inte låta bli att le stortför det var s fint! Sedan tänkte jag på att sonen 8 skulle regaera likadant en stund senare när vi gick förbi tillsammans =) 8 eller 80 spelar ingen roll!

    SvaraRadera
  2. Gällande gloende på maskiner så var jag med om det igår. Fast gubben var en gumma och gumman var jag. Väntade vid ett rödljus och såg en jättekran med två stora hakar i ändearna. De skulle sättas fast på ett stort betongelement men bara att få dem på plats från där de hängde i luften till lagom nivå på lastbilen var ett jätteföretag. Jag är glad att det var kö!

    SvaraRadera
  3. Anna: Du har rätt, ålder har absolut inget med detta att göra.

    Maj: Det låter som om jag inte skulle velat stå under det där betongelementet... Huvva!

    SvaraRadera