söndag 23 januari 2011

En helt vanlig dag - tråkmåns ligger på staketet

Ibland när dagarna liksom bara går brukar J säga "En helt vanlig dag - tråkmåns ligger på staketet". Han hävdar att det kommer från den (enligt honom) nästan världskända tv-serien Rabalder - en serie som jag inte alls kommer ihåg.

Han är visserligen två år yngre än mig, men inte ska väl det spela så stor roll?

De enda barnprogram jag kommer ihåg är Pellepennan och Suddegumman samt Löjliga familjerna - där man visade en kortlek och berättade till den, om jag minns rätt. Jag har också för mig att Pellepennan och Suddegummans barn hette Stumpen och lilla Sudderuttan. Där kan man snacka om ordvitsar som hette duga!

Tänk om man skulle visa de serierna nu - dagens ungar skulle få spader, eller vad tror ni?

I dag är det i alla fall en helt vanlig dag. Det har inte hänt så mycket mer än att jag suttit och jobbat ett tag. En helt vanlig dag alltså. Men nu ska jag dra ner till tv-rummet och sätta mig och virka lite.

Jo, jag har köpt ett handarbete - för första gången på massor av år. Det blir, i ärlighetens namn, lite för många datortimmar i mitt liv numera, även om jag gillar just den här bloggskrivande datorsysslan mer än mycket annat. Virkningen är inte på något sätt redo för att visas upp ännu, men förr eller senare får ni nog se mästerverket (eller möjligen mästervirket?)

Dagens bild får bli just Pellepennan och Suddegumman. Vad kommer du ihåg för barnprogram från din barndom?

11 kommentarer:

  1. Minns också Pellepennan med Suddagumman. Gillade den. Och animerad östtysk nä förresten det var nog Tjeckisk, eller var det dockfilm? Verkar ju inte gå så bra här med minnet... Hur som, det var ett annat tempo på barnprogrammen då i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ååååh.... Pellepennan och Suddagumman!!! Fast hälsa J att jag minns Rabalder också, den var jäkligt kul. Och mycket senare. Minns du inte Rita, gissa, spring?

    SvaraRadera
  3. Pellepennan och suddagumman är en klassiker. Var helt fascinerad när de ritade. Men Petra, kommer du inte ihåg Rabalder, har för mig att det programmet visades på jullovsmorgnarna. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Jag är så dinosauriegammal att det första barnprogram jag minns är Andy Pandy. Såg det hos min faster som hade teve tidigare än vi hade.

    SvaraRadera
  5. Singelmamman: Jag minns också de tjeckiska filmerna, för det var det väl.
    Maria: Jodå, "Rita gissa, spring, lätt som ingenting, lek som alla kan läääära!" Det var tider det!

    Anette: Nej, jag minns inte Rabalder, hur mycket jag än försöker! Men Pellepennan minns jag. :)

    Maj: Andy Pandy minns jag inte, men jag minns när vi fick vår första färg-tv. Vi var tidiga med det i vår familj och det var sååå coolt.

    SvaraRadera
  6. En annan är ju så ung så....men jodå Pellepennan gick i repris så att även jag fick glädjas åt programmet =)För min del var Farbror Frippes Skafferi en höjdpunkt!

    SvaraRadera
  7. Men vad pratar ni om för program egentligen? Har dessa gått på färg-TV? ;-) :-P
    Själv minns jag "Björnes Magasin", "Sommarmorgon", "Hajk" samt "Lillstumpa och systeryster". Jo, "Joelbitar" minns jag också liksom "IKA i rutan", men jag var livrädd för båda sistnämnda program. :-/

    SvaraRadera
  8. Anna: Farbror Frippe är ett namn jag känner igen, men där tog det slut.

    Kicki: Du är så ung och oförstörd...:-)

    SvaraRadera
  9. Då är jag också ung och oförstörd för jag känner igen alla program som Kicki skriver om
    :-) Barnen fick Snövit och Robin Hood i julklapp, alltså de gamla hederliga filmerna, men jag får nästan spader när jag ser dem! Det händer ju ingenting jämfört med dagens nya Disneyfilmer...

    Varför säger man att man får spader förresten?
    /Jenny

    SvaraRadera
  10. Jenny: Snövit och Robin Hood som är så lugna och fina. :-) När det gäller uttrycket "få spader" får du läsa det i dagens blogginlägg, för jag blev också nyfiken.

    SvaraRadera
  11. Premium Channel tv for Free at http://hadeteve.blogspot.com adult channel included

    SvaraRadera