söndag 17 juli 2011

Skogsmulle 2.0

I dag hörde jag på radion något om att man skulle ha något slags jägarskola för barn. Jag minns inte riktigt vad det hela hette, men det handlade om att barn skulle få möjlighet att lära sig med om jakt, skogsliv, naturvård osv.

Jag kan inte tycka att det känns sådär värst kontroversiellt, något slags Skogsmulle goes 2011, men radioreporten verkade tycka att det var hemskt att barnen skulle få vara med om jakt och sådant, ungefär som om tanken var att utrusta ungarna med skarpladdade vapen och släppa lös dem bland stackars oskyldiga harpaltar och rävungar.

Killen som blev intervjuad var dock av det mer coola slaget, för reporten menade att hennes fyraåring minsann inte skulle kunna sitta tyst och stilla på ett jaktpass, eller?Han svarade bara:

- Pröva.

Jag tror inte att problemet är att barn i dag vet för mycket om skog och mark. Jag tror inte heller att barn är mer våldsbenägna än vuxna, och självklart är inte tanken att de ska få leka med vapnen. Dessutom kanske det kan vara bra för dem att veta var söndagssteken kommer ifrån (om det nu finns sådana längre)? Och tro det eller ej - kanske svampstuvningen smakar bättre om man själv har plockat kantarellerna?

Självklart kan man idealisera eller förvärra det här, beroende på vilken sida man står på. Jag tycker inte att det här verkar så farligt - gör du?

Dagens bild får bli en filmhög som vi försöker ta oss igenom regniga stunder (True Grit kan verkligen rekommenderas!). Dessutom bjuder jag på ett filmklipp från gårdagens fisketur, på tal om närkontakt med naturen. Vi fick förvisso ingen fisk men en vacker kväll på sjön blev det. Lyssna, så hör du tranorna skrika i bakgrunden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar