torsdag 21 juli 2011

Vällustens lov

Jag brukar inte vältra mig i mina vinster, i varje fall hoppas jag att ni inte uppfattar mig så. Men nu måste jag bara få göra det, bara för att visa vad njutning kan vara.

I dagarna två har jag och J varit i Gränna, denna polkagrisstad. Ja, jag köpte några. Ja, du kan få smaka om du kommer hit. Men polkagrisarna var inte huvudsyftet med vår resa utan det var en vinst. Två biljetter till "Mitt kök. Sverigeresan". Jag vann dem i en Facebooktävling anordnad av Löfbergs Lila (se, där fick de lite reklam - men de kommer ju från vackra Värmland, så det kan jag bjuda på).

Jag vet inte om ni har sett den serie som går i TV4 på morgnarna, där de två mästerkockarna Jens Dolk och Tommy Myllymäki drar runt i Sverige och lagar mat?

Syftet är att frammana en stolthet över det svenska köket, och därför lagar de svenska rätter på svenska råvaror. De menar att det är synd och skam att vi bjuder franska turister på pizza och parmaskinka när det finns isterband och äpplen, för att hårdra det hela något.

Från i går och några dagar framåt är de i Gränna, vilket man kan se i tv, och i anslutning till varje ort smäller man upp ett restaurangtält med typ 40-50 platser, där det bjuds på ljuvlig mat och dryck på kvällarna. Det var en sådan sittning vi hade vunnit. Och herre min skapare, vilken mat!

Det började med en rejäl grogg (nej, ingen drink) och slutade med att vi fick blanda våra egna kaffebönor till kaffet och avecen. Hela härligheten höll på i 4,5 timme och mellan de sju (!) rätterna fick vi reda på vad vi åt, varifrån det kom och vad som var det speciella med just den rätten. Det var en höjdarkväll, vilket jag tror att ni förstår av menyn här nedan. Inte blev det ett dugg sämre av att vi hade jättetrevliga människor till bordet, så det blev både skratt och glam vid bordet.

Vi passade på att bo över på det allra charmigaste hotell - Hotell Amalias Hus. Där bodde vi även när J och K gifte sig förra pingsten år sedan i hotellets äppellund. Hotellet består av små ursöta rum utspridda i olika små hus och vi fick bo i "Idas kök" - en liten tvårumssvit, med betoning på liten men oj så fin.

Nog tjatat - här kommer några bildbevis. Hoppas att du också har haft det bra!

Kvällens meny (klicka på bilden om det är svårt att läsa).

Några av kockarna - jag tror det var tio personer  igång i köket!

Kaffesorter för egen blandning. Notera förresten antalet glas på bordet...

Ena rummet i "Idas kök".

Samma rum ur en annan vinkel

Ett skapligt romantiskt sovrum...

... med en skapligt romantisk kakelugn.

5 kommentarer:

  1. Åååååh!! Sicken meny! Jag antar att all dryck var lika genomtänkt! underbart! Och vackert rum, trevliga människor och allt. Topputflykt! =)

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten! Jättekul och lite... nä mycket avis blev jag. Har helt missat tävlingen. Måste bli mer aktiv på Fejan ser jag..

    SvaraRadera
  3. Men OJ! Måste ha varit helt fantastiskt rakt igenom. Kul! /M.

    SvaraRadera
  4. Grattis! Vilken underbar vinst. Väl värd att vältra sig i!

    SvaraRadera
  5. Anna: Allt var väldigt genomtänkt och väldigt gott!

    Singelmamman: Tackar - ja, det finns många tävlingar på fejan.

    M: Ja - rakt igenom, sa Bull!

    Fru Hansson: Tackar, jo - visst vältrade vi oss. :-)

    SvaraRadera