söndag 7 augusti 2011

gött göttigött gött

Det här har varit en skön helg, fylld av umgänge, god mat, tipspromenad och hemmapyssel. Nu börjar vi få ordning på både kontor och gästrum och det blir jättebra! Nästa steg är att gå igenom bokhyllorna - och det finns många i det Vainionpääska-Peterssonska hemmet.

Det är väl inget problem i sig, men det finns fler böcker än hyllmetrar om man säger så, och nu är det dags att skiljas från "VF 70 år", "Sportfiske 1991" och andra klassiker. Jag har jättesvårt att göra mig av med böcker, men ibland måste man sätta en gräns. Det är möjligt, men inte säkert, att Focus uppslagsverk i 12 band också får vika undan för nyare litteratur, för jag tittar verkligen aldrig i dem. Jag köpte dem när jag precis flyttat hemifrån, på den tiden när ett uppslagsverk var något man skulle ha. Numera googlar man ju i stället.

Missuppfatta mig inte. Jag ratar inte vackra böcker för ny teknik. Inte alltid i alla fall. Men när man vet att väldigt mycket av uppgifterna i dem ändå inte stämmer, så kanske deras tid är ute. Vi får se.

I går var vi på kalas hos goda vänner som har en liten stuga vid en liten damm mitt ute i skogen. Vi umgicks, spelade kubb, grillade och hade det jättemysigt. Cykelturen hem i mörka natten gick också bra men det var lite som någon sade: Nu får de inte göra vägen bredare, för det blir så långt hem...

Tipspromenaden då? Tja, vad ska man säga. Min blygsamhet förbjuder mig egentligen - men någon ska ju vinna. :-)

Det blir ingen dagens bild i dag heller, men i morgon ska jag ladda ner ett gäng till er från jobbet när uppkopplingen är mer bildnedladdarvänlig. Det är ju moderna att hållas på halster i dessa grilltider - eller någon annan långsökt vits.

Har du haft det bra i helgen?

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du är med i min tävling! jag kommer att medela dig när tävlingen avslutas.
    LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  2. Sååå mysigt, med en stuga mitt ute i skogen och vid en sjö :D Tack helgen var god och jag tror allt att du kommer över din blyghet ... ;) Ha det bra i veckan.

    SvaraRadera