tisdag 20 september 2011

Check betyder nåt annat numera

Just nu är mycket av mitt liv listor. Att göra-listor, närmare bestämt. Jag har egentligen inget emot sådana, för det är så himlans gott när man får bocka av punkterna. Det är det som numera skrivs check när man ser det i bloggar, Facebookkommentarer osv. - alltså:

Jobba hela dagen. Check.
Dricka kaffe. Check.
Ringa mamma. Check.

Tidigare var ju (en) check en pappersbit som renderade pengar i affären, men sådana ser man ju aldrig numera. Jag undrar om eventuella yngre läsare ens minns dem.

Jag fyller ju år snart, och jag brukar göra ett slags avstämningar när det är födelsedagsdags. Jag funderar helt enkelt på det som varit och på det som kan komma att bli. Ibland sätter jag mig och tittar i gamla fotoalbum och bara minns. Det är ganska gott. Och då kommer man också inåg andra saker, som den första Minoltakameran med inbyggd blixt - åh, vad modern jag kände mig. Eller de där blixtkuberna som innehöll fyra blixtar var, sedan fick man byta.

Jag är verkligen inte emot utveckling, men tänk vad fort det har gått - bara under min livstid. Och vad ska då inte min gamla mamma tycka?

Sådant funderar jag på i dag, vid sidan av alla mina listor. Nu kan jag  alla fall skriva Blogga. Check. på en av dem. 

Dagens bild får bli en vårbild - nyutsprungna löv i en bokskog. Det finns nog hopp om en ny vår på andra sidan vintern. Det är i alla fall vad jag längtar efter, när höstmörkret kryper inpå. Vad längtar du efter dag?


6 kommentarer:

  1. Och förresten, jag har tänkt på det där ordet "check". Det betyder ju kontrollera, men när vi bockar av listor är det väl snarare "klart, är kontrollerat", vi menar. Borde det inte då heta "been checked"? Eller är check en förkortning av det? Du som älskar ord kanske har en förklaring på det?

    SvaraRadera
  2. Maria: Gulliga dig, jag längtar tillbaka!

    Fru Hansson: Regnet det bara öser ner... Och här det gäller check borde det i alla fall heta "checked" eftersom det är gjort när det skrivs, så att säga. Det har du helt rätt i.

    SvaraRadera
  3. Jag skriver fortfarande kom ihåg som rubrik på mina att göra listor och sedan streckar jag det som är gjort. Listan ser alltid lika ut i upplägg eftersom jag skriver ner de lättaste åtgärderna först så blir det mycket struket i början.
    Apropå kamera, jag köpte min första när jag var på Åhlen o Holm i Stockholm 1953. En lådkamera som kostade 16:50, en förmögenhet för en 11 åring. Resan bekostades av att föräldrarna fick en slant från försäkringen när vi hade mul o klövsjuka och djuren (3 kor m.m.) skulle skjutas. Kameran står i nostalgihyllan idag.

    SvaraRadera
  4. Hej, var längesen jag hann titta in här hos dig. Hoppas allt är väl med dig!

    Att göra listor ja, det gillar jag med, fast i bland blir dom fasligt långa. Man kan dela upp listorna i "måste-göra-listor", "bör-göra-listor" och "vill-göra-listor". I den senare kategorien har jag mina "pyssel-idéer-listor". Bra att kunna sortera allt i listor som stöd för minnet, men ibland kan det nästan bli en stress-generator.

    SvaraRadera