fredag 2 september 2011

Ynglingen börjar bli gammal

I dag fyller katten Alfred 15 år, vilket motsvarar 81 människoår. Hurra, hurra, hurra! Han börjar alltså bli en gammal man, minsann. Dagen till ära har vi köpt en burk Sheba för att fira, vilket är lite vanskligt med tanke på att gamla kattmäns magar är lite kinkiga, om man uttrycker sig milt. Men klart gubben ska ha lite god mat!

Han verkar dock ta födelsedagen med ro. Han ligger och sover, som vanligt.

Jag minns när jag hämtade honom i Göteborg. Jo, han är en västsvensk från början. Jag fick honom till reapris eftersom han hade "lite för mycket näsa". När det gäller just perserkatter är det dock en stor fördel, eftersom det innebär att han kan andas utan större problem. Det är ju en ras som har avlats fram lite för hårt, tyvärr. Men Alfred snusar på så bra så. Visst snarkar han lite, men säg den gamle gubbe som inte gör det. Min erfarenhet är att de inte ens behöver vara 50 för att snarka...

I övrigt har jag varit i Göteborg och i Stockholm sedan sist.

Jag bodde hos goda vännerna C och B, och det finns nog ingen jag kan skratta så hysteriskt med som med C. (Jo, några mer, ni vet vilka ni är. :-)) Den här gången var det en Facebooknotering som fick oss att bryta ut i gapskratt, så att tårarna rann. Det handlade om råttdödaren Bosse, men det är ingen idé att jag försöker förklara, för det går liksom inte att återskapa. Ni får helt enkelt tro mig på mitt ord.

Nu är det i alla fall helg och det är gott.

Jag sitter med datorn i knät och knaprar på några chilinötter. Kvällens middag bestod av Månstadsfiskade kräftor och nyskördade majskolvar från Limmared - allt förberett av J. Därtill har SJ skött sig exemplariskt den här resan, så ni förstår att jag mår gott! Mår du bra?

Dagens bild får bli självaste födelsedagsbarnet. När han kom till mig i Stockholm sade väninnan E att han såg ut som en yngling. Det var ordet hon använde. Inte kattunge. Inte ulltuss. Yngling, sade hon. Och det stämde. Nu har ynglingen blivit en gammal man, men uj, vad jag tycker om honom!




4 kommentarer:

  1. Han är verkligen fin den gamle herrkatten :-)
    Skönt med helg kan jag tänka. Själv har jag inget emot veckodagarna just nu. Man får ju post och är ledig ;-)

    SvaraRadera
  2. Grattis Alfred! /M.

    SvaraRadera
  3. Oj, 15 år, det var en ansenlig ålder på en katt. Har en fet prins här hemma som passerat 5 år o jag hoppas verkligen att han får hänga kvar många, många år till för han är ju min bebis.

    SvaraRadera
  4. Ja, 15 år är extra ansenligt när det gäller en raskatt har jag förstått. Jag har pussat honom lite extra från er alla! :-)

    SvaraRadera