fredag 27 januari 2012

Välkommen värme!

Hanoi och Halong i all ära, men riktigt varmt var det inte. Ni vet, den där känslan när man kliver av planet och värmen bara slår emot en och man verkligen vet att man är söderut. Men när vi kom till Saigon hände det. Eller ja, staden heter ju inte Saigon utan sedan 1975 heter den Ho Chi Minh City, men fortfarande används Saigon i folkmun - och så får det bli här nedan.

Det var stor skillnad på Hanoi och Saigon, det kändes på en gång.

Saigon är mycket mer västerländskt på något sätt - affärsutbud, byggnader, bilar osv. I Hanoi gick vi runt i små affärer, i Saigon hamnade vi på en inomhusmarknad där alla slet och drog i en och ville kränga prylar - oavsett man behövde dem eller ej. Jag har lite svårt för det. I Hanoi kändes mycket mer genuint. Men vem är jag att döma städer efter tre dagar i vardera?

Två saker var dock gemensamma - trafiken och ljudet. Dessutom bodde vi precis bredvid en gigantisk park där man firade nyår i dagarna tre. Och då menar jag fira med STORA bokstäver. Så mycket folk. Så mycket ljud. Så mycket oljud. Trots att vi satt högt upp på takterassen på hotellet kunde vi inte prata med varandra i allt larm.

En stark upplevelse i Saigon var besöket på krigsmuseet.

Fortfarande föds många barn med missbildningar efter den kemiska (eller var det biologiska) krigföringen under Vietnamkriget. Ni vet den där bilden med den unga flickan som springer undan napalmbomber? Det var väldigt starkt att se den "på plats" så att säga.

Vi lyckades därutöver pricka in en buddistisk mässa (som sker fyra gånger i månaden) och ett katolskt bröllop under våra dagar där. Två olika händelser men väldigt häftiga. Vi fick också se en del av storstadens och turismens baksida - prostitutionen. Många unga flickor, med alldeles för korta kjolar och alldeles för höga klackar, umgicks med äldre västerländska män. Ännu fler unga flickor satt på barerna och väntade. Det är hemskt att se.

Jag förstår självklart att det finns prostitution i alla större städer - och i många mindre också, självkart. Men det var så synligt och påtagligt, så som jag har hört och tänkt mig att det är i delar av Thailand. En tanke som slog oss var att Vietnam kanske är en "ny marknad". Ökad turism har inte bara gott med sig, det är sant.

Något mer trivsamt är att herrarna fick varsin sommarkavaj uppsydd under vår Saigonvistelse. Måttagning och beställning ena dag, avhämtning två dagar senare, och både billigt och snyggt det blev - ett riktigt fynd alltså!

Självklart ska ni få några bilder också. Har du en bra helg på gång, förresten?

Krigsmuseet i Saigon. Mäktigt.

J lyckades fånga en bild där jag och C fungerar över vad som är viktig i livet. Väskor!

Den buddistiska mässan
 
Bruden håller tal för maken och församlingen.


 Kyrkan var stor och mäktig. Notera julpyntet i taket!
 
Utsikten från hotellets takterrass.Suddig bild, men det är folk överallt i parken, jag lovar!












1 kommentar:

  1. Hej!

    Nu har jag två tävlingar på gång i min blogg.

    Den ena gäller ett Sheer Cover kit från Super Glandin: http://jenniemariajohansson.se/2012/february/tavling-i-samarbete-med-super-glandin.html
    Och den andra gäller en av tre varor från SmartaSaker: http://jenniemariajohansson.se/2012/february/utkast-feb-6-2012.html

    Jag hoppas att du vill vara med och tävla.

    Kram,
    Jennie

    SvaraRadera