tisdag 23 augusti 2011

Det som göms i snö...

"Det som göms i snö kommer upp i tö" sjöng ju ljuvliga Robert Broberg en gång i tiden. Det gäller verkligen i dag. Nu menar jag ju bildlikt (eller heter det bildligt?) förstås - och gudskelov. Snö är verkligen inget jag längar efter. Men vi har haft hyllröj i kväll. Ni vet, när man rensar i den där hyllan längst ner som man aldrig tittar i. På den hyllan hade jag dessutom en låda där jag samlat "viktiga papper" genom åren.

Viktiga förresten?

Där hittade jag blekta och oläsliga kvitton, gamla deklarationspapper från tidigt 1990-tal, ännu fler oläsliga kvitton, oranga kuvertet sedan tidigt 2000-tal, försäkringspapper för bilar som jag sålt för länge sedan, och så vidare. Det blev verkligen nästan inget kvar i den lådan.

Men jag hittade även några guldkorn - bland annat det brev vännen M skrev till Ingvar Carlsson inför min 25-årsdag, vilket renderade i ett grattiskort från självaste Ingvar! (Att det var 25 år sedan i år, tänkte jag förbigå med tystnad...)

Jag hittade också gulliga brev från min och J:s allra första spirande romans, uppsatser och brev från systerdöttrar och det kort jag skrev om i anslutning till det hemska på Utöya, det som satt uppe på kylskåpet för många år sedan, som föreställde en kanin i en hängmatta.

Jag skrev om det - här.

Kortet är lite slitet numera, och det finns rester av gammal tejp på det, men baske mig om det inte ska åka upp på kylskåpet igen!





2 kommentarer:

  1. Jag har hitills kommit så långt när det gäller ett sån`t lager som du refererar till att jag tycker det är förskräckligt att det upptar en hel stor garderob. Nu är planen att lära mig att enkelt scanna (kan redan de ggr jag har tur). Lägga hela garderobsinnehållet på ett USB. Men å andra sidan, hur gammal tänker jag bli utan att bli gaggiare. Men varje kvitto varje rad har ju en historia. Få se om röjarbusen griper an mig då kanske hela skiten försvinner.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker de tre sista orden är viktigast: hela skiten försvinner. Det är det som gäller! :)

    SvaraRadera